Home [zabavnik] Mladi dizajneri oživeli „Čumić”

Mladi dizajneri oživeli „Čumić”

165
0

work1Donedavno gotovo avetinjski pust tržni centar u središtu grada ponovo privlači kupce koji ovde mogu naći unikatnu odeću i delove pokućstva sa potpisom prestoničkih kreatora

Krznar Jovan Durač svoju zanatsko-trgovinsku radnju „nasledio” je od majstora iz Čika Ljubine ulice, kod koga je učio zanat. Kako starog krznara nije imao ko da nasledi, učenik Durač preuzeo je posao i 1991. preselio radnju u prizemlje tek otvorenog tržnog centra „Čumićevo sokače”. Taj prvi beogradski šoping centar predstavljen je kao potrošački raj, pravi zlatni rudnik za trgovce koji su se domogli lokala. Prvih deset godina, kako kaže, poslovao je odlično, da bi poslednju deceniju uz malobrojne preostale preduzetnike iz „Čumića” preživljavao u goloj borbi za opstanak. Pojavom velikih šoping molova, nekadašnja modna Meka pretvorila se u potrošački „grad utvara” nalik na opustele naseobine iz vestern filmova.

– Niko ništa nije kupovao, radnje su se zatvarale, kupci su otišli u velike šoping centre. U poslednje dve-tri godine opasno smo se približili finansijskoj ivici opstanka – kaže Durač.

Poslovni duh ovog zanatlije, međutim, nije klonuo. Odnedavno, za njega i „Čumić” počela je nova epoha. Ušteđevinu je uložio u obnovu lokala pred kojim sad sijaju nove svetiljke i u koji polako ali sigurno stižu novi kupci. U njegov komšiluk početkom ovog meseca uselilo se dvadesetak mladih preduzetnika, rešenih da sokačetu vrate stari sjaj.

„Čumić dizajn distrikt” naziv je renovirane „četvrti” tržnice koja je, zahvaljujući ekipi beogradskih autora udruženih oko ideje promocije domaće mode i dizajna, preko noći (ponovo) postala „in”. Petnaestak obnovljenih prodavnica u starom „Čumiću” pretvorilo je ovaj centar u jedinstveno mesto gde se od sada mogu kupiti autorski i unikatni komadi odeće, asesoara i pokućstva. Ideja o okupljanju prestoničkih dizajnera u „borbi” protiv maspotrošačke groznice i korporativnih modnih lanaca potekla je od Marka Nenadića i Bojana Milisavljevića, pokretača linije „Punkufer”.

– U mnogim svetskim gradovima postoje kvartovi, avenije i ulice gde mladi dizajneri i umetnici kreiraju i prodaju svoju robu. Ovakva vrsta okupljanja jedina je mogućnost da budemo konkurentni. Moji prijatelji i njihovi poznanici iz struke prepoznali su dobre strane ideje da zajednički nastupimo u ovom prostoru. Autorske prodavnice do sada su bile raštrkane po gradu, što je predstavljalo napor za kupce. Mislim da smo ovim potezom i samom tržnom centru vratili funkciju koju je u međuvremenu izgubio – objašnjava Nenadić.

Iako mladi, kreatori iz „Čumić dizajn distrikta” svakako nisu „tikva bez korena”. Većina njih odavno je afirmisana kod nas i u svetu o čemu svedoči mnoštvo nagrada osvojenih na prestoničkim i inostranim modnim smotrama.

„Čumić dizajn distrikt” uskoro će biti proširen i na drugi sprat tržnog centra, gde je u toku pripremanje lokala. Kreatori iz „prizemlja” za sve koji cene kvalitetnu modu otuda najavljuju nova „otvaranja”, revije i programe.

————————————————-

Uz robu i besplatni saveti

Prednost ovog „dizajn distrikta”, prema rečima kreatorke Emilije Petrović, jeste to što nudi „široku ponudu retkih stvari”.

– Sve je unikatno ili se proizvodi u malim serijama. Većina nas radi i po porudžbini, mnogi dolaze i da zatraže modne savete ili poduke u vezi sa opremanjem doma. Ljudi su prijatno iznenađeni, a i mi učimo dosta toga. U većini radnji, kao prodavci rade sami kreatori. Lepeza kupaca prilično je široka, od devojčica koje žele koncertnu haljinu za klavirski nastup do gospođa u penziji – priča Petrovićeva.

Izvor: Politika