Volite da čitate? A da li znate koliko brzo čitate? Džon Kenedi je, na primer, čitao više od 1.000 reči u minuti, a vi? Ako ste izmerili da čitate manje od 200 reči u minuti, možda je vreme za kurs brzog čitanja…
„Odmah da kažem – sporo čitam. Istina, pre ovog kursa za učenje brzog čitanja nisam to znala, pošto vrlo mnogo čitam. Međutim, prosečna brzina iznosi 200 reči u minutu. Ja sam, bar na početku kursa, čitala samo 178 reči u minutu. Ali, to će se promeniti, obećao mi je Jirgen Hampe, koji vodi seminar.“
Tako priča jedna od polaznica kursa, a Jirgen Hampe dodaje:
„Ukratko, mogli bismo da kažemo da se po drugi put uči čitanje. A to je vrlo interesantan proces koji se nadograđuje na ono što već umemo.“
Učesnici kursa brzog čitanja mnogo toga nauče o vrlo komplikovanom radu mozga prilikom čitanja. Oko registruje određeni broj apstraktnih znakova koje mozak pretvara u reči i rečenice. Učenje čitanja je složen proces kojeg se odrasli gotovo uopšte ne sećaju. Na početku, glasno čitanje ima važnu ulogu, pošto se slova moraju usaglasiti sa zvukom jezika. Većina odraslih, kao deca, čitaju uvek reč po reč, pri čemu u sebi izgovaraju pročitano. Reč je o dve kočnice, koje se mogu prevazići novom tehnikom čitanja. Hampe objašnjava:
„U središtu je vizuelno čitanje odnosno optimalno korišćenje fokusa pogleda. On iznosi oko tri, tri i po santimetra. Znači, fokus pogleda obuhvata tri – četiri reči.“
Nedostaje melodičnost jezika
Umesto svake reči pojedinačno, oko, zahvaljujući ovom treningu bi trebalo da obuhvati čitavu grupu reči. To je tehnika čitanja koja se, uz mnogo vežbanja, može naučiti. Ali, to je teško, zato što ni oko, ni mozak nisu izvežbani. Očni nervi i mozak osećaju se kao u fitnes studiju, oči žure preko lista za vežbanje. Broj reči pročitanih u minutu raste sa 178 na 500. Ali, sadržaj nije jasan. Pri tome naslov seminara glasi – „Brzo čitati i razumeti“. Tu se javlja sumnja. Međutim, Jirgen Hampe kaže:
„Na početku je to tako, zato što je reč o novom, brzom tempu. Ali, čim se sve to automatizuje, postaje isto kao i kod dosadašnjeg čitanja…“
Pa ipak, jedno nestaje kod brzog čitanja – osećaj za melodičnost jezika.
Izvor:DW