Mnogi mladi muslimani u Nemačkoj nalaze se u procepu između religioznog odgoja i načina života u Zapadnom društvu. Seks pre, ili izvan, braka je tabu tema u svim islamskim zemljama. Isto važi i za muslimane u Nemačkoj.
U menzi sede mladi studenti i na velikom platnu prate fudbalsku utakmicu. Nakon prvog gola čuju se glasni povici radosti. Druga grupa studenata navija za protivnika i vidno je razočarana. Međutim, nije samo ova utakmica to sto ih razdvaja i razlikuje. I piće na stolovima ukazuje na razlike. Dok ispred jednih stoji pivo, drugi piju isključivo bezalkoholna pica. Džamila je jedna od njih: “Moje društvo prihvata činjenicu da ja ne učestvujem u svemu. Na primer, da ne pijem alkohol i da nemam dečka.”
To što nema dečka ne znači da nije atraktivna ili da ne želi da ima partnera. Ona je poreklom Marokanka, i muslimanske je veroispovesti. Iako je moderno odevena, bez marame na glavi, seks pre braka za nju ne dolazi u obzir: „Seksualnost je deo života. Za muslimanske devojke važi da moraju da se udaju kao device, i ja smatram da je to dobro. Na kraju krajeva svako odlučuje za sebe; tako sam i ja odlučila da živim kako ja hoću.“
I Nahla je želela da sama odlučuje šta će, i sa kim, da radi. Zbog toga je iz Sudana došla u Evropu. Stroga moralna pravila ponašanja u njenom zavičaju nisu joj prijala: „U Zapadnom svetu veoma cenim individualnost. Individualnost znači da svako odlučuje za sebe kako će da živi. Kod nas u Sudanu to, nažalost, odlučuje društvo. U Evropi je stvar pojedinca da li će pre braka imati seks ili neće.“
Žensko telo tabu
Nahla ističe da se protivi moralnim i vrednosnim predstavama koje se nameću ljudima. Ona je pre svega protiv patrijarhalne tradicije koja žensko telo doživljava kao tabu i ženu primorava na suzdržanost. Nasuprot tome, muškarci uživaju u svojoj slobodi, naglašava mlada Sudanka.
Međutim, i veliki broj muškaraca muslimanske veroispovesti se odriče seksa pre braka. To je slučaj i sa Ahmadom, mladim studentom mauritanskog porekla: “Kao musliman smatram da je seks pre braka u suprotnosti za božijim zakonima. Ja sam za brak.“
Jedna studija univerziteta u Rostoku jasno je pokazala da mladi muslimani u Nemačkoj imaju drugačije predstave o seksu i braku od svojim nemačkih sunarodnika. Profesor Hans-Jirgen fon Venzirski objašnjava: „Veliku ulogu igraju norme, vrednosti i kulturne konvencije koje se prenose posredstvom religije. Religija u tom slučaju ima jak uticaj na svakodnevni život mladih. Pored toga, i tradicionalna porodična struktura igra važnu ulogu.“
Religija kao orijentacija
Muslimanima religija služi kao orijentacija, ističe sociolog Venzirski. Pa ipak su muslimani, koji su odrasli u Nemačkoj, izloženi problemu: kako prevazići diskrepancu između konzervativnog porodičnog doma i liberalnog društva u kome seks nije nikakav tabu. Nadžat, mlada Nemica palestinskog porekla kaže:
“Ja sam u početku bila u procepu između roditelja i sveta oko sebe. Nisam znala koji način života je za mene ispravan – nemački ili arapski. Na kraju sam se odlučila da od svake kulture uzmem ono što je se može povezati sa mojom religijom i tradicijom.“
Iako je Nadžat uspela da pronađe sredinu, za mnoge muslimane je odrastanje između dve kulture i dva različita sistema vrednosti pravi izazov. Za ponekog i pravi problem, ističe Venzirski i dodaje da je pronalaženje sopstvenog identiteta u mnogim slučajevima otežano.
Izvor:DW