Home [njuz] EXIT: Tvrđava kao Veliko ostrvo

EXIT: Tvrđava kao Veliko ostrvo

38
0

muzika_exit07_92.gifZa četiri dana koliko je trajao ovogodišnji Exit festival, Petrovaradinska tvrđava bila je kao Veliko ostrvo. Nezvanična zemlja predstavnica "State of Exit" ove godine, bila je Velika Britanija. Ne samo da se engleski jezik čuo na svakom koraku, već su oni izoštrenog sluha mogli da prepoznaju irske, škotske i čiste "londonske" naglaske.

Po procenama organizatora, iz Velike Britanije došlo je oko 16.000 mladih, koji su se mahom smestili u kampu na obali Dunava, koji je ove godine morao da se proširi, pa su organizatori samo dan pred festival osposobili dodatni sa svom infrastrukturom.

U raznim anketama stranci su izjavljivali da troše između 100 i 300 funti tokom festivala tako da nije teško izračunati koliko profitira i sam Novi Sad od Festivala.
Na samoj Tvrđavi te funte nisu funkcionisale, jer su ih stranci morali promeniti za tokene, novouvedenu valutu "State of Exit", ali je iz večeri u veče bila sve veća gužva u kafićima na Tvrđavi u kojima se piće kupovalo za dinare.

Stranci su bili i na udaru kontrola na ulazima na Tvrđavu.
Kad je drugog dana Exita, novosadska policija dobila lažnu dojavu da je na jednom od ulaza postavljena bomba, te večeri dodatno je pojačan pretres, te je bilo duplo više zaplena i uhapšenih lica.
U 86 zaplene te večeri, oduzeto je skoro 300 grama opijata i više od stotinu tableta i ekstazija. Ukupno je uhapšeno 35 osoba, od kojih su 34 strani državljani.
Bez većih incidenata na samoj Tvrđavi, u proseku 40 do 50 hiljada mladih je svako veče uživalo u programima koji su se odvijali na 24 bine.

Sviralo je više od 400 izvođača iz svih krajeva sveta, a u subotu uveče, kad su se na samo jedan sat razdaljine od Petrovaradina, na beogradskom Ušću zakotrljali Stounsi, Exit nije bio nimalo ugrožen – to veče više od 30.000 ljudi slušalo je Snup Doga na Main bini.
Prepuno je bilo i na Fusionu, gde su prašili tradicionalno dobri momci iz hrvatskog benda Hladno pivo, a posle ponoći su mladi već žurili da čuju Dekolaž ili brojne druge grupe i Djeve koji su prašili sa okolnih bina.

Na Exit-ovom sajmu NGO, predstavilo se više od 89 nevladinih organizacija, a na Agori je u okviru programa "Place to move!" razgovarano o slobodi medija (tribina Danasa i Blog B92), o "Cirkulaciji znanja", kada je komesar EU za nauku Janez Potočnik zajedno sa Anom Pešikan, ministarkom za nauku u Vladi Srbije, saopštio da je zahvaljujući Programu 7, Srbija bar što se tiče nauke već u Evropskoj uniji.
Treće veče, Grđanski pakt je organizovao tribinu "Srbija na potezu" u vezi sa liberalizacijom viznog režima, na kojoj je potpredsenik Vlade, Božidar Đelić čvrsto obećao exitovcima da se na Exitu 09 neće govoriti o ovoj temi jer će put Srbije "ka beloj šengenskoj listi" završiti pre tog festivala.

Jutros, kad ste uključili svoje mobilne, a bili u Petrovaradinu, na displeju je ponovo stajao naziv ovog starog prelepog gradića kraj Dunava, a ne više, kao prethodna četiri dana "State of Exit".
Bio je to jedan od sigurnih znakova da se i ovogodišnji festival završio. Mnogo mladih je u ruci nosilo godišnji stoni kalendar – "Od Exita do Exita", na kojem kalendarska godina traje od jula do jula.
I sam izvršni direktor evropske MTV fondacije Tom Her, promovišući kampanju Exita i ove fondacije – "MTV Movement", istakao je da je "Exit za mlade ljude širom jugoistočne Evrope najbitniji društveno-kulturni događaj godine"

I MALE I VELIKE KAMPANJE ZNAČAJNE

Od brojnih kampanja i projekata koji su bili organizovani na ovogodišnjem Exitu, teško je izdvojiti neke, jer kad imate na jednom mestu – Sajam NGO koji okupi više od 80 organizacija ne vladinog sektora, gde je na jednom platou u četiri festivalska dana skoncentrisan sav omladinski aktivizam, čini se da se i kod nas stvari moraju kretati na bolje.
Posetoci su mogli da ispune nekoliko anketa, da potpišu brojne peticije i da se upoznaju sa radom velikog broja organizacija koje se bave svim vidovima zaštite planete, ljudskih prava, životinja, slobode medija i dr.

MTV MOVEMENT

U saradnji sa razvojnim programom UN i ambasadom SAD u Srbiji, Evropska MTV fondacija pokrenula je na ovogodišnjem Exitu kampanju MTV Movement koja promoviše toleranciju i različitost u Evropi.
Ovaj festival je za mlade ljude širom jugoistočne Evrope, najverovatnije najbitniji društveno-kulturni događaj godine, i nama je čast da ovde predstavimo MTV Movement sa Exit timom, istakao je Tom Ehr, izvršni direktor evropske MTV fondacije, i dodao da je "promocija tolerancije među ljudima različitog porekla esencijalna u današnjem konstantno promenljivom vremenu i mi se nadamo da će naše udružene snage ovde u Srbiji, zajedno sa MTV kampanjom protiv trgovine ljudima, označiti početak pozitivne i efektivne društvene kampanje širom Evrope".

SVI RAZLIČITI – SVI RAVNOPRAVNI

Evropska omladinska kampanja "Svi različiti – svi ravnopravni" inicirana od Saveta Evrope 1995, kako bi se pokrenuli svi sektori društva na borbu protiv rasizma, antisemitizma, ksenofobije i netolerancije, od decembra prošle godine sprovodi se i u Srbiji.
Za ovogodišnji Exit festival, već prvog dana je u okviru ovog projekta organizovana "Povorka različitosti", i nažalost, upravo se jedini veći incident ovogodišnjeg festivala desio ljudima koji su promovisali ravnopravnost.
Novosadska policija i dalje traga za momcima koji su u Dunavskom parku napali "Povorku različitosti", a organizatori kampanje su policiji predali fotografiju na kojoj se vide napadači. Sledeća dva dana, Festivala "Povorka različitosti" išla je pod jakim obezbeđenjem iz grada ka Petrovaradinskoj tvrđavi.

"ZAMISLI ŽELJU"

Iako u svetu postoji tradicija fondacija koje se bave ispunjavanjem želja dece obolele od najtežih bolesti, u Srbiji toga do pre par meseci nije bilo.
Fondacija "Zamisli želju" osnovana je februara ove godine sa misijom "izmamljivanja osmeha na lica dece obolele od bolesti sa mogućim letalnim ishodom".
Svoje dosadašnje aktivnosti kao i planove za budućnost, volonteri "Zamisli želju", predstavili su premijerno na Sajmu nevladinih organizacija u okviru ovogodišnjeg Exita.

I PTICAMA TREBA DOM

Dve kampanje, organizovala je kompanija LUSH – Srbija, koja je bila i sponzor Rege stejdža na Exitu.
LUSH za proizvodnju svojih ručno rađenih kozmetičkih priozvoda koristi prirodne sastojke, ne sarađuje sa proizvođačima koji vrše eksperimente na životinjama, a maslinovo ulje koje koristi u svojim proizvodima nabavlja sa Sicilije, sa poseda konfiskovanih od mafije, koje danas obrađuju bivši narkomani i beskućnici.

Ova kompanija sprovela je kampanju za zaštitu čovekove okoline "Smeće u vreće". Na brojnim lokacijama postavili su tri vrste vreća za smeće kako bi otpaci bili razvrstani po materijalu već od samog starta.
Sa razvrstavanjem je išlo malo teže, mnogi posetioci nisu obraćali pažnju na oznake, ali i ova naša kampanja ima za cilj edukaciju, što je duži proces.

U saradnji sa NIDSB "Josif Pančić" iz Novog Sada, kompanija LUSH sprovela je i projekat "I pticama treba dom", koji je obuhvatao veći broj radionica u Exit-ovom kampu u kojima su mladi pravili kućice za ptice. Za četiri dana napravljeno je 74 kućice koje su juče postavljene na samoj Petrovaradinskoj tvrđavi.

Čuvanjem čovekove okoline bavili su se i aktivisti Fonda za povraćaj i reciklažu limenki RECAN, koji su ispred svog štanda imali aparat za reciklažu limenki (kojih je na Tvrđavi) tokom festivala bilo u neograničenim količinama.
Organizacija za zaštiru životinja "Orka" organizovala je potpisivanje peticije za izmenu zakona o životinjama.
Za četiri dana Exit festivala NGO organizacije podelile su nebrojano brošura i info materijala.

Izvor: Danas