Reforma srednjeg stručnog obrazovanja

0
SHARE

 Da bismo bili konkurentni u međunarodnim okvirima, srednje stručno obrazovanje moramo tretirati kao ključ ekonomskog razvoja, što poslednjih godina uz mnogostruku podršku i Vlade i međunarodnih institucija i činimo – rekao je juče, otvarajući na Novosadskom sajmu u okviru Sajma obrazovanja okrugli sto na temu

„Reforma srednjeg stručnog obrazovanja u Srbiji“ ministar prosvete profesor dr Zoran Lončar.

– Osnovni ciljevi reforme koju sprovodimo su omogućavanje pristupa obrazovanju svim zainteresovanim, promena zakonske regulative, decentralizacija, uvođenje novih obrazovnih profila.
Sve to se s uspehom kod nas sprovodi, što potvrđuje i sve veća zainteresovanost poslodavaca da se uključe u reformisanje ovog sistema kako bi što bolje odgovorio na zahteve privrede, a s druge strane, i činjenica da se svršeni srednjoškolci iz ovih novih obrazovnih profila mnogo brže zapošljavaju – dodao je Lončar.

Ministar prosvete zahvalio se stranim partnerima u procesu reformisanja srednjeg stručnog školstva: Evropskoj agenciji za rekonstrukciju koja finansira programe KARDS 1 i 2, te nemačkoj nevladinoj organizaciji GT3, uključenoj u reformisanje srednjih ekonomskih škola i austrijskom Kulturkontaktu.

Nacionalna koordinatorka KARDS programa Gabrijela Bratić navela je da je reformom obuhvaćeno 124 škole u Srbiji, u kojima je do sada reformisano 50 obrazovnih profila, a na kojima se školuje sedam odsto srednjoškolske populacije.

Svima iste šanse

Svoje napore da omogućavanjem jednakih šansi u obrazovanju svima pruži jednake mogućnosti u društvu Pokrajinski sekretarijat za obrazovanje predstavio je na Novosadskom sajmu, u okviru Četvrtog međunarodnog sajma obrazovanja „Putokazi“, na okruglom stolu.

– Ovo je jedan od načina kojima ćemo uticati i na smanjenje siromaštva, i zbog toga smo prvo krenuli s podrškom u obrazovanju Romima, kao jednoj od siromaštvom najviše pogođenih kategorija stanovništva – rekla je pomoćnica pokrajinskog sekretara za obrazovanje Danica Stefanović.

– Uz međunarodnu podršku pokrenuli smo projekat stipendiranja svih Roma srednjoškolaca i nedavno smo dodelili oko 350 stipendija. Pored toga, ove srednjoškolce će u naporima da se školovanjem izvuku iz tog začaranog kruga bede podržavati i mentori, koje takođe finansiramo u ovom projektu.

U želji da Romima pomogne u školovanju, Pokrajinski sekretarijat za obrazovanje obezbedio im je, osim stipendija, i besplatne markice za prevoz, udžbenike, smeštaj u studentske i đačke domove, a po rečima Jelene Kriš-Špiger iz ovog sekretarijata, veoma je važno da se u budućnosti Romi već od predškolskih ustanova motivišu da se školuju za nastavni kadar, da se na fakultete uvedu kao izborni predmeti romski jezik i kultura…

– Zasad su ovim projektom obuhvaćeni samo Romi, ali želimo da ovakvu podršku pružimo i svima ostalima kojima je potrebna, da bismo im jednakim šansama u obrazovanju pružili i jednake mogućnosti u kasnijem životu – rekla je Jelena Kriš-Špiger.

Po rečima predstavnika Evropske agencije za rekonstrukciju Trevora Kuka, do sada je u reformisanje srednjih stručnih škola u Srbiji ova agencija uložila više od milijardu evra, kako u izgradnju, rekonstrukciju i opremanje škola, tako i u obuku nastavnika, razvoj nastavnih planova…

Finansijski manji, ali stariji brat GTZ je, po rečima rukovodioca ove organizacije Gustava Rajera, u procesu pomoći u reformisanju srednjih ekonomskih škola do sada pomogao da u ovaj projekat uđe više od polovine ekonomskih škola u Srbiji, u kojima se u pet novih obrazovnih profila školuje gotovo 6.000 učenika, i to uz pomoć 750 posebno obučenih nastavnika.

Izvor: Dnevnik