Kako se online kanali komunikacije mogu koristiti za pokretanje pozitivnih društvenih promena? Zašto ljudi Internet često koriste za izražavanje negativnih emocija i šta je to svesna upotreba Interneta? Kako se zaštititi od e-nasilja? Učesnici radionice E-odgovorni imali su priliku da čuju odgovore na ova i mnoga druga pitanja proteklog vikenda u prijatnom prostoru Visoke škole strukovnih studija za vaspitače u Kruševcu, a u organizaciji IdejNet kluba.
Vanja Rakić, predstavnik Idejnet kluba uveo je učesnike u priču o problemu online nasilja, razlozima za pokretanje projekta E-odgovorni i koracima koji će uslediti nakon radionice, a zatim je prisutne pozdravio Željko Mitkovski, predstavnik Fondacije Ana i Vlade Divac, zahvaljujući kojoj je omogućena realizacija projekta u okviru inicijative StvarnoVažno.
Prvi zadatak za učesnike bio je da (nakon „tagovanja“ krep trakom“) napišu svoja očekivanja i to u 140 karaktera. Najčešće online aktivnosti učesnika radionice istaknute prilikom upoznavanja su potraga za različitim informacijama, promocija svojih projekata kao što su autorska muzika ili online knjige, komunikacija sa prijateljima, posećivanje naučnih sajtova radi provere raznih informacija, kao i korišćenje Youtube kanala u edukativne svrhe.
Značajne teme postavljanja granica na Internetu, zaštite privatnosti, prepoznavanje problematičnog ponašanja i online zavisnosti sa e-odgovornim mladim Kruševljanima obradila je Ružica Madžarević, psiholog iz savetovališta Entera, specijalizovana za oblast Internet zavisnosti. U okviru prvog dana radionice na kreativan način predstavljeni su profili na društvenim mrežama koji prikazuju osobe koje na „ok“ način koriste društvene mreže, potencijalno problematične i osobe zavisne od Interneta, a takođe su u vidu kolaža prikazana četiri tipa ponašanja osoba na Internetu.
„U redu je da provedete do 1/3 svog slobodnog na vremena na Internetu. Provođenje više vremena, kao i zanemarivanje pojedinih obaveza može ukazivati na problem zavisnosti“, ispričala je Ružica i dodala da svaka osoba treba da povede računa o tome koji su njeni ciljevi i šta želi da postigne otvaranjem profila na nekoj društvenoj mreži, kome želi da se obrati i zbog čega i u skadu sa tim zaključcima zaštiti svoju privatnost.
„Ljudi imaju potrebu da budu prepoznati i prihvaćeni, pa često pokušavaju da privuku pažnju na neadekvatne načine vređanjem drugih. Kako ne biste došli u situaciju da budete povređeni, birajte šta radite na Internetu i birajte kome ćete dozvoliti da vam bude „prijatelj“ online.“, kaže Ružica.
Drugog dana radionice tema je bila kreativna upotreba Interneta u cilju pokretanja i podrške kreiranju pozitivnih društvenih promena. Miloš Đuričanin, koordinatora SAMPLE-a (Sekcije mladih perspektivnih lidera Srpske asocijacije menadžera) prezentovao je neke primere akcija online koje su uspešno prenete u offline svet i razmatrao potencijalne aktivnosti koje su realno izvodljive, a mogu poboljšati život mladih u Kruševcu. Pozitivni primer mladog Filipa Vukše, kao i primer korišćenja sajta Kisok Pages za pokretanje nekih inicijativa koje su „isprovocirale akciju u okolini“ posebno su zainteresovali prisutne. Kako bi pokazao da je važan sadržaj i ideja, a da se pažnja javnosti može privuči i bez budžeta Miloš je učesnicima radionice prezentovao i primer najnovije Coca Cola kampanje.
Atmosfera za vreme radionice oba dana podsticala je interaktivnost, pa se diskusijom i zajedničkim razmatranjem različitih tema došlo i do planova za naredni period. Kreiranje edukativne brošure koja će mladima pomoći da se zaštite na Internetu, kao i organizacija prvog TweetUp-a u Kruševcu – događaji su koje Idejnet klub i E-odgovorni najavljuju.