Ministarstvo prosvete počelo je pripreme đaka i nastavnika u Srbiji za novi ciklus međunarodnog PISA testiranja koje će početi u aprilu.Na prošlom testiranju srpski đaci bili su loši i zauzeli 41. mesto među 57 zemalja.
U aprilu će PISA testiranje početi u oko 150 srednjih škola u Srbiji i biće ispitano oko 6.000 petnaestogodišnjih učenika. Tim povodom prošle nedelje održana je i konferencija "Ka kvalitetnijem obrazovanju u Srbiji – doprinos PISA ispitivanja", na kojoj su nastavnici dobili smernice za novo testiranje.
Testiranje traje šest nedelja, učenici koji će učestvovati u ispitivanju biraju se metodom slučajnog uzorka, a rezultati će biti poznati krajem naredne godine. Na poslednjem PISA testiranju 2006. godine, srpski đaci postigli su loše rezultate, pa su bili na 41 mestu od ukupno 57 zemalja učesnica.
"Zvono za uzbunu"
Ministar prosvete Žarko Obradović poručio je da su ti rezultati "zvono za uzbunu" i pokazatelj da mnogo toga treba menjati u srpskom obrazovnom sistemu. Obradović je dodao da će cilj biti da se kod učenika uz pripreme i razgovor razbije strah od testiranja. "To je prilika da sagledamo gde smo u odnosu na Evropu i svet, i još bolje se pripremimo za naredni ciklus testiranja 2012. godine", rekao je Obradović.
Predstavnik Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD), pod čijim okriljem se sprovodi PISA testiranje, Andreas Šlajner smatra da je srpski sistem obrazovanja tradicionalan što je bilo dobro u prošlosti, ali sada ne zadovoljava suštinske potrebe modernog društva i ekonomije.
"Od đaka se zahteva da uče drugačije, a od nastavnika da predaju drugačije i da prepoznaju izvanredne od prosečnih učenika. To je izazov za čitav obrazovni sistem u Srbiji", kaže Šlajner.
Šlajner je naglasio da se srpski đaci izuzetno dobro snalaze kada treba samo da reprodukuju naučeno gradivo, ali da problem nastaje kada bi to gradivo trebalo primeniti u praksi i konkretnoj životnoj situaciji.
Ne samo znati, nego i primeniti
Koordinatorka Pisa projekta u Srbiji Dragica Pavlović-Babić, smatra da će novi ciklus PISA testiranja biti prilika da se preduzmu i nove mere za unapređenje obrazovanja u Srbiji. "Nedostaje nam funkcionalna pismenost, mi smo tu razočaravajući. Analiza PISA testiranja je veoma važna da bismo videli šta su to slabe tačke u obrazovnom sistemu koje dovode do loših rezultata i da bi smo ojačali upravo te segmente", kazala je Pavlović-Babić.
Pavlović-Babić je rekla da je unapređenje obrazovnog sistema veoma važno kako bi srpski đaci u budućnosti mogli da budu ravnopravni na tržištu rada Evropske unije. "Učenici iz Srbije će u budućnosti svoje karijere graditi na evropskom tržištu i u evropskim okvirima i oni moraju da budu spremni da tamo ravnopravno konkurišu sa svojim znanjima i kompetencijama", poručila je koordinatorka PISA projekta u Srbiji. PISA testiranje obuhvata razumevanje pročitanog, te matematičku i naučnu pismenost i u sve tri oblasti na testiranju 2006. đaci u Srbiji bili su ispod proseka.
Izvor:DW