Jedan od najpopularnijih bendova u istoriji bivše Jugoslavije ponovo će se okupiti u originalnoj postavi i izdati novi album.
Kako za zagrebački Jutarnji list kaže osnivač benda Saša Lošić, ovih će se dana stara postava Plavog Orkestra okupiti u Sarajevu. “Plavi Orkestar se nikada nije raspao”, kaže Loša, ključni autor benda koji je svoja prva četiri albuma (Soldatski bal – 1985, Smrt fašizmu – ‘86, Sunce na prozoru – ‘89 i Simpatija – ‘91) u do tada nezapamćenoj tinejdžerskoj histeriji prodao u preko dva miliona primeraka.
“Imali smo malu pauzu od sedam godina i sada samo nastavljamo tamo gdje smo stali. Nismo bend na talasu onih nostalgičnih okupljanja koja se sada događaju. Skupićemo se u garaži i raditi, i tek kada se složimo da je to što smo uradili dobro, isfuraćemo prvi singl.”
Originalna postava PO se nakon početka rata u Bosni raspala, a potom je Lošić (koji od ‘92. živi u Sloveniji) uz razne muzičare izdao još nekoliko albuma iz žanra koji je on nazvao “sajber-folk-rok”.
Uz staru postavu, plan je da na albumu radi i zaboravljeni gitarista Mladen Pavičić, koje je proteklih godina živeo u Kanadi kao studijski muzičar.
Singl bi trebalo da osvane na tržištu tokom zime, zatim će bend raditi na novom albumu koji izlazi na proleće 2008, a onda sledi velika turneja.
Plavi Orkestar osnovan je u Sarajevu 1983. paralelno sa pokretom Nju Primitivs (Zabranjeno Pušenje, Elvis J. Kurtović…), ali nikad nije bio njegov integralni deo: oni su činili žanr sam za sebe – Nju Partizans, koji su pokrenuli zajedno sa fazom Bijelog Dugmeta iz 80-ih (ploča Hej Sloveni, obrada Padaj silo i nepravdo..).
Tokom karijere za sebe su vezali čitav niz ljudi za koje bi se, iz današnje perspektive, možda teško pretpostavilo da su ikad i uzeli njihovu ploču u ruke: na albumima su im gostovali Jovan Kolundžija, Dragoš Kalajić, Jovan Ćirilov…, a spotove im je, zajedno sa Sonjom Savić i Mirjanom Bobić, snimao Goran Gajić (Kako je propao rokenrol, Video jela, zelen bor…).
Plavi Orkestar je bend jedinstven i po tome što su verovatno najočitiji primer razmimoilaženja nikad im naklonjene kritike (na njih se u novinskim člancima obrušavao čak i Emir Kusturica) i publike koja ih je, prvenstveno zbog koketiranja na novokomponovanim folkom, obožavala.
Paradoks je i činjenica da Lošić danas uživa priličan ugled u Sloveniji, ex republici u kojoj su bili najnepopularniji.
Recimo, neposredno pre ljubljanskog koncerta septembra 1986, slušaoci Radio Študenta su sproveli kampanju u kojoj su pretili da će ih kamenovati i da im neće dozvoliti da u Sloveniji učine isto što u ostatku Jugoslavije (npr. rasprodat koncert sa Nadom Obrić na beogradskom Tašmajdanu, nedelju ranije).
Kao aluziju na hit PO Bolje biti pijan nego star, tada je na koncertu osvanuo veliki transparent Bolje biti živ nego mrtav.
Čekajući novi album Plavaca, preporučujemo čitanje blogovskog eseja na istu temu našeg Andreja Dolinke.