Ova multimedijalna kampanja, koja je najavljena neuobičajenom konferencijom za medije Medijske koalicije, na kojoj su Njuzovci pokazali spin na delu, deo je šire kampanje za medijsku pismenost, koja ima i cilj da podigne profesionalne standarde novinarstva i poštovanje Kodeksa novinara Srbije.
– Ako ne možemo da promenimo same medije, da bar promenimo način percepcije medija, a to će povratno delovati i na medije. Da mislimo svojom glavom, a ne televizorom i fejsbukom – rekao je Dinko Gruhonjić, predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine. – Medijska pismenost je temelj civilizacijskog napretka, a danas je važna koliko i sama elementarna pismenost.
Medijsku koaliciju čine Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), Udruženje novinara Srbije (UNS), Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDND), PU Lokal pres i Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM). Kampanju za medijsku pismenost bespovratnim sredstvima podržava Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID).
– Ne verujte onim medijima u kojima su umrlice jedina pouzdana informacija. Medijska pismenost je jedini put da se dođe do odgovornih medija i građana koji umeju da razlikuju stvarnost od fikcije – kaže Vukašin Obradović, predsednik NUNS, udruženja koje predvodi kampanju.
Kreativni tim agenicje P.R.A. proizveo je audio i video spotove, sa osnovnom porukom Ne daj da te spinuju, koji će se emitovati na lokalnim, regionalnim i nacionalnim radio i TV stanicama. Najznačajniji deo kampanje obavljaće se onlajn, s obzirom da su istraživanja pokazala da se mladi najčešće informišu preko interneta i društvenih mreža.
Pokrenut je i sajt medijskapismenost.net, sa puno materijala, zanimljivosti i priručnika za srednjoškolce, profesore i novinare. Jedan od ciljeva kampanje je podsticanje aktivizma srednjoškolaca i njihovog učešća u kreiranju sadržaja. Sa njima će se komunicirati njihovim jezikom, što će ih privući da prate naloge na društvenim mrežama i motivisati da pozovu svoje prijatelje da se pridruže.
– Kako privući pažnju srednjoškolaca? To ćemo uraditi duhovitim spotovima, koje će deliti među sobom ili ih sami praviti. Treba biti tamo gde su mladi, a oni su na društvenim mrežama. Koristićemo fejsbuk, tviter, jutjub. Želimo da i oni sami budu učesnici kampanje,
da sami prepoznaju spin i prave priloge – kaže Miloš Čolović, menadžer onlajn zajednice P.R.A. agencije.
Tokom kampanje biće istaknuti značaj korišćenja dva izvora, neetičko otkrivanje pripadnosti etničkim, političkim ili ideološkim grupama, veroispovesti, socijalnog porekla ili seksualne orijentacije, opreznost pri korišćenju anonimnih izvora i zaštite privatnosti. Posebno će biti istaknuti etički standardi u korišćenju novih medija – interneta i društvenih mreža.