“Mislim da je ovim akcijama obuhvaćen određen broj dece koji još nije dovoljan da bi mi mogli da se poredimo sa nekim razvijenim zapadnim društvima u kojima to funkcioniše decenijama”, kaže Đukić.
Volonterski centar “Srce” u poslednje dve godine promoviše volontiranje po srednjim i osnovnim školama u Vojvodini. U akciji je učestvovalo po 20-oro dece iz svake škole. Tanja Bokun iz “Srca” kaže da su stariji učenici pomagali mlađima da reše različite probleme.
“U novosadskim školama ovakva pomoć je najzastupljenija u produženom boravku. Tamo mlađu decu dočekuju njihovi drugari iz šestog i sedmog razreda, pomažu im da urade domaći, da savladaju nešto što možda u toku časa nisu uspeli ili izlaze s njima napolje da se igraju”, objašnjava Bokun.
U pojedinim školama su nastavnici tražili da volonteri budu prisutni za vreme nastave. Tanja Bokun kaže da su ovakvim angažovanjem volonteri stekli nove veštine i veće samopouzdanje.
“S druge strane, deca korisnici su bila zadovoljnija zbog toga što su postizala bolji uspeh u školi, imala su priliku da se upoznaju sa drugom decom, i možda su naučila neke nove igre”, kaže Bokun.
Savetovalište doprinelo smanjenju nasilja
U Osnovnoj školi “Ivan Gundulić” pokrenuto je savetovalište u kome učenici savetuju svoje vršnjake o različitim problemima. Školski psiholog Svetlana Stojšin kaže da je ideja bila da deca bez stida i anonimno potraže savet na sva pitanja koja ih tište.
“Njihovi vršnjaci su možda za to i najpogodniji pošto su im sveža sećanja na detinjstvo i najbolje mogu da razumeju njihove probleme jer su i sami isto prošli”, kaže Stojšin.
Osim što su đaci dobijali odgovore na različita pitanja, poboljšali su se i odnosi između starije i mlađe dece. Stojšin kaže da među učenicima ima i manje nasilja. “Pitanja koja su pristizala u savetovalište jednim delom su se odnosila i na nasilje koje su deca doživljavala. Ova akcija je uticala da se ta deca otvore i da sa nekim podele ono što im se dešava”, objašnjava Stojšin.
Ona smatra da bi deca trebalo da uče o volontiranju još od prvog razreda osnovne škole. Ona kaže da bi već u tom uzrastu kod deteta trebalo razvijati osećaj solidarnosti i uzajamne pomoći. “Dok se još nalaze kod učitelja ili učiteljice, deca od vaspitača uče kako da se odnose prema svojim drugovima kada im je potrebna neka pomoć”, kaže Stojšin.
U “Srcu” kažu da je u planu da volontiranje promovišu i u drugim novosadskim školama. Nadaju se da će osnovne i srednje škole prepoznati dobre strane njihove kampanje, jer od toga imaju koristi svi uključeni- i volonteri, i drugi učenici, i nastavnici.
Izvor:021