Moćni Twitter
I društvena mreža Tviter je, slično Fejsbuku, promenila svet. Neredi u glavnom gradu Moldavije Kišinjevu nazvani su „Tviter revolucija”. Demonstranti su preko Tvitera pozivani da izađu na ulice.
Naloge na Tviteru ima i premijer Velike Britanije Dejvid Kameron. Nije bilo nikakve sumnje u to da da će nalog otvoriti i internet zavisnik Barak Obama.
Ivan Matejić (22), student medicine iz Niša koji je izazvao pometnju na Fejsbuku, priznaje da je inicijativa koju je pokrenuo unela pometnju i u njegov život.
– Dobio sam previše medijske pažnje i sada bukvalno nemam mira. Počinje da mi smeta što je sve otišlo na nacionalni nivo. Ovo nisam očekivao – kaže Matejić.
Gugl, Jutjub, pa Fejsbuk
Dragan Varagić, savetnik za poslovnu primenu interneta objašnjava da su danas društvene mreže najmoćnije sredstvo komunikacije, a da ta moć, čiji je deo i Fejsbuk, samo pokazuje koliko ljudi koriste internet. Procenjuje se da u Srbiji oko dva miliona ljudi posećuje društvene mreže. Moć pojedinca postala je abnormalno uvećana i vidljiva jer se stvara mrežni efekat.
– Neko nešto objavi, to vide njegovi prijatelji, pa njihovi prijatelji, pa novinari… Kada dođe do toga da mediji počnu ozbiljno da prate šta se dešava na internetu, imamo već situaciju. To je u Srbiji počelo da se dešava tek ove, dok je u svetu prisutno već nekoliko godina. Više niko u ovoj državi ne može da kaže da internet nije važan, pa ni političari, jer danas ne postoji niko ko nije ili nema nekog ko koristi Fejsbuk. Druga stvar je što i novinari tu pronalaze puno zanimljivih stvari. Svi znaju da Karleuša ima problem sa Cecom. Kad ona dođe i to javno napiše na Fejsbuku, to baš odjekne – objašnjava on.
Varagić dodaje da je na ovim prostorima internet revoluciju izazvao Severinin porno-snimak. To je ozbiljno uticalo na razvoj interneta u Srbiji i Hrvatskoj, ali je bilo kratkoročno. Danas je u Srbiji najposećeniji sajt Gugl, drugi Jutjub, a treći Fesjbuk. Srbija je u odnosu na broj stanovnika prva u regionu po broju korisnika Fejsbuka, 11. u Evropi, a 17. u svetu. Najveći broj korisnika Fejsbuka u svetu, pa i u Srbiji, jesu žene između 35 i 45 godina, koje preko njega igraju igrice kao što je Farmvil.
Zvezda ima 370.000 fanova
Zanimljivo je da neke stranice na Fejsbuku imaju ogroman broj fanova, kao na primer Jafa keks sa 120.000 ili Crvena zvezda sa oko 370.000 fanova, koja je ujedno i najposećenija, što samo potvrđuje tezu o snažnim potencijalima društvenih mreža. Varagić navodi i skorašnji primer kada je čovek u „Idei” snimio meso kojem je istekao rok, okačio snimak na Jutjub da bi u roku od deset minuta zazvonio telefon nadležnoj inspekciji, što je izazvalo lavinu medijske pažnje.
Koliko je Fejsbuk promenio društveni DNK i živote ljudi? Dule Nedeljković, pisac i direktor marketinga izdavačke kuće „Laguna”, kaže da mu je Fejsbuk pomogao da proda svoje prve dve knjige. On ističe da ljudi, kao i kod svake nove interaktivne mreže, nisu na početku prepoznali njenu svrhu.
Partije ne znaju da iskoriste društvene mreže
Većina političara, a i sve političke partije u Srbiji, imaju profile na Fejsbuku, ali još ne umeju da koriste mogućnosti koje pružaju društvene mreže. Dragan Varagić objašnjava da stranke planiraju da počnu ozbiljnije da koriste Fejsbuk kao i različite tipove onlajn komunikacije na predstojećim pokrajinskim izborima.
– Neke od stranaka su već krenule da se pripremaju za to. Ali u ovom trenutku nijedna stranka ne radi ništa ozbiljno na tom planu, osim nekih pojedinačnih stvari. Ali i to će se desiti u narednih nekoliko meseci. Najozbiljniji političar u Srbiji koji poznaje društvene mreže je Gordana Čomić, prema mišljenju ljudi koji se bave internetom – kaže Varagić.
– Fejsbuk je na početku izgledao kao „bolnička ambulanta”. Ljudi su stavljali statuse tipa „Boli me zub”, „Muka mi je”, „Loše sam raspoložen(a)… da bi na kraju shvatili da je potpuno glupo da iznose neke lične „zdravstvene” kartone, pa su počeli da razmišljaju i shvataju šta sve mogu da urade preko Fejsbuka. Meni je Fejsbuk omogućio da sve manje čitam novine jer sve što je interesantno, bilo vest ili neki hedlajner dana, pojavi se na mom zidu. Preko svojih prijatelja na ovoj društvenoj mreži vi dobijate sve ono najbitnije, što je i velika ušteda vremena – kaže Nedeljković.
Kakva će biti budućnost Fejsbuka zavisi od količine grešaka koje će napraviti, objašnjava Varagić.
– Mislim da se u naredne dve-tri godine neće ništa bitno promeniti jer je u Srbiji Fejsbuk postao popularan tek od pre godinu i po dana. To će trajati onoliko dugo koliko ne budu pravili neke suštinske poslovne greške, tipa da naprave nešto što se neće dopasti ljudima pa će se okrenuti nečemu drugom – kaže on.
Izvor: Smedia