[ youth.rs ]

Šta muči srednjoškolce

Anonimna anketa sa samo jednim pitanjem: „Navedi svoj najveći problem i ukratko ga opiši”
Mladi su danas izloženi raznim opterećenjima i krizama – ekonomskim, socijalnim, kulturnim, moralnim, i mnogim stresnim situacijama.

Sve to nepovoljno utiče na njihov individualni razvoj i na formiranje njihove ličnosti. Ukoliko se ova krizna i stresna opterećenja u znatnoj meri ne ublaže, mnogima će otežati odrastanje. Kad problem pređe u problematično ponašanje, teško je uočiti šta je uzrok a šta posledica. Tada se javljaju: neurotičnost, agresija, zlostavljanje, kriminalitet, alkoholizam, narkomanija…

Ali problemi ne moraju da budu tako drastični da bi bili veliki onima koje muče. Zato je cilj istraživanja koje smo sproveli bio da saznamo koje realne probleme ima srednjoškolska omladina, jer samo uz pravu sliku o tome moguće je ispravno preventivno i vaspitno delovati.

Istraživanjem je obuhvaćeno više od 1.200 učenika srednjih škola u Srbiji (iz velikih i malih gradova). Anonimna anketa je sadržala samo jedno pitanje: „Navedi svoj najveći problem i ukratko ga opiši”.

Rezultati istraživanja ukazuju da je najveći problem srednjoškolske omladine škola: 45,40 odsto. Kažu da je školski sistem loš, da je škola zastarela, da su previše opterećeni gradivom, da uče mnogo toga bespotrebnog, da profesori loše objašnjavaju, da su nepravedni… Na drugom mestu problema je ljubav: 8,94 odsto učenika navodi da im je teško da nađu pravog dečka – devojku, da nema prave ljubavi, pate zbog nesrećne i neuzvraćene ljubavi… Na trećem mestu je drugarstvo: 6,81 odsto učenika kaže da im je teško da nađu pravog druga, drugaricu, smetaju im licemerstvo, zloba, zavist… Na četvrtom mestu su porodični problemi sa 5,20 odsto odgovora; razvedeni roditelji, svađe u porodici, zanemarivanje od strane roditelja, međusobno nerazumevanje i nepoverenje … Na petom mestu je izgled (4,66 odsto); smeta im što su debeli, ružni, što imaju krive noge, veliki nos, male grudi. Na šestom mestu su poroci (4,51 odsto), alkohol, kocka, droga… Na sedmom, kao problem javlja se novac 2,98 odsto: nema novca za izlaske, za garderobu, zbog novca ne mogu da imaju devojku… Na osmom mestu problem im predstavlja nedostatak slobodnog vremena – 1,70 odsto izjava učenika.

Na devetom mestu našao se seks – 1,34 odsto: strah od seksa, od neželjene trudnoće, kad treba da imaju prvi seks, zašto nema seksualnog vaspitanja u školi…

Na kraju, 12,35 odsto učenika je navelo razne probleme, kao što su psihički, socijalni, emocionalni poremećaji, zdravstveni problemi, razni strahovi, briga za budućnost…

Da nema problema koje ne mogu sami da reše navodi samo 6,18 odsto ispitanih učenika.

Zanimljivo je da od svih problema koje su srednjoškolci naveli, skoro polovinu predstavlja škola, a svi ostali su im na drugoj strani. To govori da naše školstvo mora da se osavremeni i da prati život što je najbolji način da đacima škola postane manji problem i opterećenje. Njihov subjektivan osećaj je često objektivan problem škole (preobimno gradivo, zastarela nastavna sredstva, nefunkcionalno obrazovanje).

Zbog toga je društvo u obavezi da mladu generaciju štiti od nepoželjnih pojava i uticaja, jer „na mladima svet ostaje”, ali na mladima koji će biti zdravi, psihički stabilni, obrazovani, kreativni, bez velikih opterećenja i problema i koji će znati da grade i stvaraju lepšu budućnost.

Izvor: Politika

Exit mobile version