– Koncept "završnog ispita" se tek razrađuje – objašnjava Sokić. – On mora da pokrije celu lepezu fakulteta, tako da učenici sa znanjem koje su stekli u gimnaziji mogu da se upišu i na društvene i na prirodne fakultete. To se može postići ako eksterna matura sjedini i obavezne i izborne predmete. Smatram da na ovom ispitu đaci ne treba da polažu engleski jezik, pošto su ga deca već naučila tokom školovanja.
Kako ističe naš sagovornik, ovaj koncept ne stavlja u nepovoljniji položaj učenike srednjih stručnih škola koji bi želeli da steknu i diplomu nekog od fakulteta. Oni će to moći da učine ako pored interne polože i eksternu maturu.
– Gimnazijalci treba da imaju kvalitetno opšte obrazovanje – smatra Sokić.
– Srednjoškolci prilikom zapošljavanja moraju da imaju prednost. Iako u gimnazijama ima ekonomskih predmeta, svakako da je za bankarskog službenika osposobljeniji učenik koji je učio u školi pravne ili ekonomske struke. Sa većim brojem časova praktične nastave on je spreman da se odmah posle završetka škole i zaposli.
Učenici vole da prepisuju
Po oceni profesora Miodraga Sokića, osnovno pitanje svake reforme, pa i gimnazijskog školovanja, jeste kako omogućiti polaganje eksterne mature i biti siguran da je pokazano znanje učenika stvarno, a ne rezultat prepisivanja i pomaganja profesora?
– Na kvalifikacionom ispitu prepisuje 30 do 50 odsto učenika – naglašava naš sagovornik. – Ako država tome ne stane na put, kako se možemo nadati da će rezultati eksterne mature biti objektivni. Ogroman je društveni problem što su nadležni dozvolili da jedan objektivni i dobro zamišljen prijemni ispit bude sveden na prepisivanje.
Izvor: Večernje novosti