Članci

Imajući u vidu činjenicu da je osnovna funkcija Nacionalne kzm uspostavljanje  decentralizovanog i dekoncentrisanog sistema brige o mladima polazim od osnovnog argumenta da je „upravo  lokalna politika prema mladima ponekad važnija i od nacionalne politike, jer velike strategije spušta na lokalni nivo, gde se preciznije identifikuju potrebe mladih na koje se zatim efikasnije može odgovoriti.“

Da bi pomenuta lokalna politika bila efikasna i efektivna, potrebna je institucionalna podrška koja daje određenu sigurnost, kao i vodilju u razvoju nečega što je novo i nije postojalo do sada na sistematski način, i ovde posebno mislim na svrhu i funkcionisanje lokalnih Kancelarija za mlade i Saveta za mlade.

Osnovne funkcije Nacionalne kancelarije za mlade obuhvataju nekoliko pravaca koji samo zajedničkim delovanjem mogu da dovedu do uspostavljanja kvalitetnog sistema koji bi obezbedio adekvatnu podršku mladima na svim nivoima (nacionalni, regionalni, lokalni).

 


Nacionalna kancelarija za mlade

Nacionalna kancelarija predstavlja telo koje svojom koordinacijom i upravljanjem  doprinosi utemeljenju i razvoju održivog sistema za brigu o mladima na svim nivoima. Funkcija Nacionalne kancelarije je da putem koordinacije svojih radnih timova

·    inicira, koordiniše, prati i izveštava o uspostavljanju mreže regionalnih i lokalnih kzm
·    koordiniše proces obrazovanja kadrova u oblasti omladinske politike
·    učestvuje, prati i izveštava o realizaciji LAPa za mlade
·    inicira, koordiniše, prati i izveštava o realizaciji procesa institucionalnih promena u državnoj upravi (lokalnim samoupravama) u oblasti omladinske politike
·    sarađuje sa vladinim i nevladinim organizacijama u zemlji i inostranstvu
·    učestvuje, predlaže, podržava i prati programe lokalnih kzm
·    inicira uspostavljanje standarda praćenja kvaliteta omladinskih programa
   
1. Regionalne kancelarije


Da bi se ostvarila misija i postigao cilj formiranje lokalne kzm u svakoj lokalnoj sampoupravi u Republici Srbiji potrebno je napraviti mrežu regionalnih kancelarija i obučiti zaposlene za

·    Sistematsku podršku lokalnim kancelarijama za mlade u regionu putem supervizije i praćenja
·    Razvoj održivog partnerstva sa institucijama koje se bave mladima i  omladinskim organizacijama
·    Obezbeđivanje uslova za održivo funkcionisanje lokalnih kancelarija za mlade
·    Razvoj partnerstva sa servisima za mlade sa zemljama u regionu-zajednički projekti
·    Kreiranje kanala komunikacije između ministarstva omladine i sporta i lokalnih kancelarija
·    Razvoj partnerstva i pregovori sa lokalnim samoupravama (zagovaranje za formiranje Saveta mladih i budžetske linije za mlade)

Predlog Formiranje 11 regionalnih kancelarija (10 plus Beograd) gde bi koordinatori bili zaduženi za sledeće lokalne samouprave


1.    Subotica  14 opština – Subotica, Kanjiža, Novi Kneževac, Čoka, Senta, Ada, Bečej, Novi Bečej, Mali iđoš, Kula, Odžaci, Apatin, Sombor, Bačka Topola
2.    Novi Sad 18 opština – Novi sad, Bač, Bačka palanka, Bački petrovac, Beočin, Srbobran, Inđija, Sr. karlovci, Temerin, Titel, Vrbas, Žabalj, Šid, Sr. Mitrovica, Irig, Ruma, Pećinci, Stara pazova
3.    Zrenjanin 12 opština – Zrenjanin, Kikinda, Nova crnja, Žitište, Sečanj, Opovo, Kovačica, Alibunar, Plandište, Vršac, Bela crkva, Kovin
4.    Valjevo 15 opština – Valjevo, Bogatić, Šabac, Loznica, Ljubovija, Vladimirci, Mionica, Ljig, Osečina, Krupanj, Mali zvornik, Ub, Lajkovac, Mionica, Koceljeva
5.    Užice 14 opština – Užice, Bajina bašta, Kosjerić, Požega, Gornji milanovac, Čačak, Lučani, Ivanjica, Sjenica, Prijepolje, Priboj, Nova varoš, Arilje, Čajetina
6.    Kraljevo 12 opština – Kraljevo, Raška, Novi pazar, Tutin, Brus, Aleksandrovac, Kruševac, Vrnjačka banja, Trstenik, Varvarin, Ćićevac, Ražanj
7.    Kragujevac 12 opština – Kragujevac, Aranđelovac, Topola, Rača, Batočina, Svilajnac, Despotovac, Ćuprija, Paraćin, Rekovac, Jagodina, Knić
8.    Zaječar 11 opština – Zaječar, Knjaževac, Boljevac, Bor, Negotin, Kladovo, Majdanpek, Žagubica, Petrovac, Kučevo, Golubac
9.    Niš 18 opština – Niš (6), Sokobanja, Aleksinac, Svrljig, Bela palanka, Babušnica, Pirot, Dimitrovgrad, Crna trava, Vlasotince, Gadžin han, Doljevac, Merošina
10.    Leskovac 16 opština – Kuršumlija, Blace, Prokuplje, Žitorađa, Bojnik, Medveđa, Lebane, Leskovac, Vladičin han, Surdulica, Bosilegrad, Vranje, Trgovište, Bujanovac, Preševo
11.    Beograd 24 opštine – Beograd (17), Smederevo, Smederevska palanka, Požarevac, Veliko gradište, Malo crniće, Žabari, Velika plana


2. Edukativni programi za regionalne i lokalne koordinatore

U dosadašnjim konsultacijama su se iskristalisale edukativne potrebe koordinatora KZM na lokalnom i regionalnom nivou, a na te potrebe je nemoguće odgovoriti bez sistematske institucionalne podrške koju može sprovoditi Nacionalna kancelarija za mlade. Ljudski resursi, pored tehničkih i materijalnih jesu osnovna snaga u održivosti i daljem razvoju lokalnih politika za mlade, i samo njihova obučenost, međusobna komunikacija i institucionalna povezanost mogu dati rezultate koji se očekuju u sledećem periodu od 4 godine.

Predlog Oformiti tim (troje zaposlenih) koji bi se bavili sledećim poslovima

·    praćenje i ispitivanje edukativnih/razvojnih potreba lokalnih i regionalnih koordinatora
·    kreiranje plana i programa obuke za podizanje kapaciteta kako regionalnih tako i lokalnih koordinatora
·    izdavanje edukativnih publikacija (priručnika, brošura)
·    organizovanje i koordinacija seminara
·    praćenje efekata osnaživanja koordinatora
·    evaluacije uspešnosti realizovanih edukativnih programa

3. Programski sadržaji lokalnih kzm
  
Sama materijalna sredstva koje ministarstvo obezbeđuje za rad lokalnih kancelarija ne znače puno, ukoliko standardi kvaliteta i izbor programa za mlade koji se realizujuu kancelarijama nisu praćeni i podržavani u pravom smeru

Predlog Opredeliti dvoje zaposlenih za

·    analizu dosadašnjih programa na lokalu
·    utvrđivanje programskih standarda imajući u vidu lokalne specifičnosti
·    predlaganje programa lok kzm
·    praćenje i evaluacija realizacije programa
·    mentorsko podržavanje programa lok kzm

4. Saradnja sa nvo

Zbog postojanja kapaciteta u znanjima i veštinama kod NVO sektora, kao zbog prethodnog dugogodišnjeg iskustva u aktivnostima vezanim za učešće mladih i omladinski rad, veoma je važno povezati vladin i nevladin sektor, i razvijati partnerstvo sa nevladinim organizacijama koje se bave mladima, radi održivosti sistema omladinske politike na lokalnom, regionalnom i nacionalnom nivou.

Predlog odrediti osobu koja će

·    kreirati bazu podataka nvo u Srbiji
·    inicirati uspostavljanje partnerskog odnosa nvo i kzm i institucija
·    usmeravati projekte nvo u lok kzm
·    definisati ulogu NVO sektora u implementaciji lokalnih akcionih planova za mlade


5. Internet sajt

Umrežavanje lokalnih i regionalnih kancelarija čini se kao veoma važan korak u stvaranju atmosfere međusobnog razvoja i razmene iskustava i komunikacije, jer trenutno većina koordinatora pokazuje nesigurnost i izražava potrebu za vođstvom u smislu provere ispravnosti svojih akcija, usklađenosti sa standardima Nacionalne strategije, i dobijanja informacija o daljem razvoju i mogućnostima.

Predlog Formiranje tima koji će 

·    kontinuirano raditi na kreiranju i ažuriranju internet stranice NKzM
·    napraviti online razmenu informacija koordinatora
·    voditi forum i blog za mrežu koordinatora KZM
·    umrežiti kzm
·    prikupljati i obezbeđivati informacije za lokalne info pointe

i time otvoriti prostor za efikasniju saradnju svih zainteresovanih strana (ovde mislim na nvo, koo i neformalne grupe mladih...)