Polovina mladih hoće iz Srbije; petina okrenuta pretežno internetu

0
SHARE

 Skoro svaki četvrti mladi čovek u Srbiji želi da radi u državnoj firmi, za petinu mladih od 15 do 30 godina internet je najčešći izvor informacija, a više od trećine mladih između 15 i 19 godina ima svoj profil na fejsbuku, pokazalo je istraživanje Centra za sobodne izbore i demokratiju (CeSID).

Programski dorektor CeSID-a Đorđe Vuković rekao je da je istraživanje "Budućnost omladine u Srbiji – potencijal i perspektive" pokazalo da postoji značaj deo omladine starije od 25 godina koja je izašla iz procesa obrazovanja.

"Među njima nešto više od 26 odsto je nezaposlenih i traži posao, šest odsto radi povremeno honorarne poslove, a 16 odsto je stalno zaposlenih", rekao je Vuković na konferenciji za novinare u Beogradu na kojoj su predstavljeni rezultati istraživanja.

Vuković je ocenio da je "loš nalaz i ne baš tako dobar pokazatelj" to što većina ljudi u Srbiji, uključujući i mlade, želi da radi u državnoj firmi.

"Skoro svaki četvrti mladi želi da radi u državnoj formi i to je veći broj od onih koji bi pokrenuli sopstveni biznis, 33 odsto je mladih koji bi pre radili u državnoj firmi, u odnosu na 27 odsto onih koji bi pokrenuli nekakav sopstveni biznis", rekao je Vuković.

Vuković je rekao da pozitivno iznenađuju podaci o tome da se smanjio broj mladih kojih svoju budućnost vide u inostranstvu, a da se istovremeno povećao broj onih koji svoju budućnost vide u mestu u kojem živi.

On je naveo da bi 54 odsto mladih napustilo Srbiju, što je rezultat identičan rezultatu koje je pokazalo istraživanje iz 2002. godine, a da se jedna trećina izjasnila da bi trajno ostala u inostranstvu.

Motivi za odlazak mladih u inostranstvo su, kako je naveo Vuković, i dalje pitanja standarda, zatim i mogućnosti boljeg školovanja i usavršavanja, a najviše žele da odu u zemlje zapadne Evrope, skandinavske zemlje, SAD i Kanadu.

 

On je, međutim, naveo, da je svega šest odsto mladih aktivno radilo ili pokušavalo da napusti Srbiju.

Miloš Mojsilović iz CeSID-a rekao je da je za petinu mladih od 15 do 30 godina internet najčešći izvor informacija, ali da u ukupnoj populaciji mladih klasični mediji i dalje imaju primat kada je reč o informisanju.

Mojsilović je dodao da svaki treći tinejdžer između 15 i 19 godina ima svoj profil na fejsbuku, skoro 40 odsto onih između 20 i 24 godine, a da tu socijalnu mrežu koristi 38 odsto mladih.

Prema njegovim rečima, polovina ispitanika smatra da nije dovoljno informisana, a najtreženija informacija među mladima je informacija o mogućnosti zaposlenja.

Ministarka omladine i sporta Snežana Samardžić-Marković istakla je da su takva istraživanja značajna za odluke koje donose nadležni.

Prema njenim rečima, dobra vest je da danas 57 odsto mladih veoma koristi ineternet, za razliku od istraživanja sprovedenog u decembru 2007. godine kada je blizu 70 odsto mladih reklo da nikada nije koristilo elektronsku poštu.

Ministarka je navela da je i dobro što se od decembra 2007. godine do danas za više od 10 odsto smanjio broj onih koji žele da odu u inostranstvo da živi, kao i to što danas od 35 do 57 odsto mladih vidi svoju budućnost u mestu u kojem živi, za razliku od decembra 2007. godine kada je taj procenat iznosio od 21 do 42.

Samardžić-Marković je rekla da osim mera koje je preduzimalo ministarstvo, važnu ulogu o brizi o mladima imaju i nevladine organizacije, kompanije, lokalne kancelarije za mlade, a posebno mediji.

Istraživanje, koje je sproveo CeSID za potrebe Ministarstva omladine i sporta u maju ove godine na reprezentativnom uzorku od 4.700 mladih, pokazalo je da su mladi izuzetno zainteresovani za neformalno obrazovanje, odnosno da su spremni da odvoje i vreme i novac za kurseve stranih jezika, kompjutera i pohađanje časova vožnje.